EPIRUS EVENTS
  Αναζήτηση Event
Close
Κατηγορία Τί;
Τοποθεσία Τοποθεσία;
Venue Πού;
Ημερομηνία Πότε;

Ένα σημαντικό μνημείο της Ηπείρου επιστρέφει στη θέση του

Ψαροταβέρνα - Ιχθυοπωλείο Ιωάννινα

ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Διαιτολόγο Διατροφολόγος Ιωάννινα
Ένα σημαντικό μνημείο της Ηπείρου επιστρέφει στη θέση του

Στην εποχή του, το γεφύρι της Πλάκας ήταν ένα θαυμαστό επίτευγμα, ένα μείγμα τεχνολογίας, αρχιτεκτονικής, παράδοσης και ανθρώπινης εφευρετικότητας. Το γεφύρι της Πλάκας υπήρξε το μεγαλύτερο λιθόκτιστο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων και ανακηρυγμένο διατηρητέο ιστορικό μνημείο από το 1972.

Αξίζει να αναφέρουμε ορισμένα σημαντικά ιστορικά στοιχεία για το γεφύρι, που αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των Τζουμέρκων για πάνω από έναν αιώνα.

Η γέφυρα της Πλάκας ήταν μονότοξη πέτρινη γέφυρα επί του ποταμού Αράχθου, στα σύνορα των νομών Άρτας και Ιωαννίνων. Με άνοιγμα τόξου 40,2 μέτρα, ύψος 21 μέτρα και πλάτος καταστρώματος 3,2 μέτρα, κατείχε τον τίτλο του μεγαλύτερου μονότοξου γεφυριού των Βαλκανίων και αποτελούσε έξοχο δείγμα λαϊκής αρχιτεκτονικής.

Αρχικά, κτίστηκε το 1863 από μάστορες της πέτρας από την Πυρσόγιαννη Κόνιτσας, με έξοδα του Κωνσταντίνου Αρβανιτογιάννη, που πρόσφερε 30.000 γρόσια για την κατασκευή του και χρησιμοποιήθηκε ως δρόμος εμπορίου, καθώς ένωνε τα Τζουμέρκα με την υπόλοιπη Ήπειρο και τη Θεσσαλία. Όταν τελείωσε το έργο, έπεσε η καμάρα και μετά από λίγο καιρό οι κάτοικοι των Τζουμέρκων έφεραν τον αρχιμάστορα Κώστα Μπέκα από τα Πράμαντα και το γεφύρι ξαναχτίστηκε το 1866 με έξοδα των Ιωάννη Λούλη από Αετορράχη, Αναγνώστη Λύτρα και Ιωάννη Ρήγκα από τα Πράμαντα και του Αναγνώστη Μάρου από τους Μελισσουργούς, ενώ η κοινότητα Αγνάντων προσέφερε την ξυλεία για τις σκαλωσιές του οικοδομήματος.

Εκεί λειτούργησε το τελωνείο κατά το 1881, από την ελεύθερη, τότε, Ελλάδα στην τουρκοκρατούμενη Ήπειρο και αποτέλεσε το σύνορο ανάμεσα στις δύο χώρες μέχρι την απελευθέρωση της περιοχής το 1913. Αποτελούσε το σύμβολο ενότητας των αντιστασιακών δυνάμεων κατά τη διάρκεια της Κατοχής, καθώς εκεί, στις 29 Φεβρουαρίου 1944, υπογράφηκε η συμφωνία της Πλάκας - Μυρόφυλλου για την κοινή δράση μεταξύ ΕΛΑΣ και ΕΔΕΣ κατά των γερμανικών στρατευμάτων Κατοχής.

Το γεφύρι βομβαρδίστηκε από γερμανικά αεροπλάνα, όμως άντεξε με μικρές φθορές στη δεξιά του πλευρά. Επισκευάστηκε από τους κατοίκους της περιοχής το 1943 με τη χρησιμοποίηση τσιμέντου και η γέφυρα από τότε λειτουργούσε χωρίς προβλήματα, μέχρι και την 1η Φεβρουαρίου 2015, οπότε κατέρρευσε λόγω της ακατάπαυστης βροχόπτωσης, που έπληξε την περιοχή.

Η κατάρρευση του ιστορικού μνημείου είχε προκαλέσει έντονη συγκίνηση στο πανελλήνιο, ενώ το αίτημα για την αναστήλωσή του υπήρξε καθολικό από όλες μεριές της Ελλάδας.

Τρεισήμισι χρόνια μετά την κατάρρευση του γεφυριού, η περιοχή στερείται ενός σημαντικού μνημείου.

Η γέφυρα της Πλάκας είναι η πιο μεγάλη πέτρινη γέφυρα που αναστηλώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο. Η γέφυρα θα αναστηλωθεί όπως ακριβώς είχε κτιστεί το 1866. Έχει συλλεχθεί όσο το δυνατόν περισσότερο υλικό από το πεσμένο γεφύρι και οι μελετητές προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνική κτισίματος με πέτρα που χρησιμοποιήθηκε για την ανέγερση του. Παρόλο που δεν είναι δυνατόν να αντιγραφεί επακριβώς ο τρόπος κτισίματος του γεφυριού και να χρησιμοποιηθούν τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν εκείνη την εποχή, η μελέτη έχει πραγματοποιηθεί και θα λειτουργήσει παράλληλα με τον παραδοσιακό τρόπο (θα αναστηλωθεί κατά το έπακρον η περίφημη καμάρα του γεφυριού).

Η επιστημονική επιτροπή, που ανέλαβε την μελέτη, καθόρισε τις προδιαγραφές του έργου και προκηρύχθηκε διαγωνισμός για τον ανάδοχο που θα εκτελέσει το έργο. Το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ καθυστέρησε να εγκρίνει τη σύμβαση, πρόσφατα την επικύρωσε και θα υπογραφεί η σύμβαση από την ανάδοχη εταιρεία "ΝΗΡΙΚΟΣ ΑΕ", μια ελληνική τεχνική εταιρεία με εμπειρία σε αναστηλώσεις. Στην επίβλεψη του έργου, εμπλέκεται το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Περιφέρεια Ηπείρου και άλλοι σημαντικοί φορείς. 

Σύμφωνα με την μελέτη που έχει διεξαχθεί, το γεφύρι είναι δυνατό να αναστηλωθεί μέσα σε δύο θερινές περιόδους και ο προϋπολογισμός του έργου υπερβαίνει τα 4 εκατομμύρια ευρώ.