EPIRUS EVENTS
  Αναζήτηση Event
Close
Κατηγορία Τί;
Τοποθεσία Τοποθεσία;
Venue Πού;
Ημερομηνία Πότε;

Ο νέος Κ.Ο.Κ. ανοίγει το δρόμο στο ποδήλατο

Διαιτολόγο Διατροφολόγος Ιωάννινα

Ενοικιάσεις αυτοκινήτων

Ο νέος Κ.Ο.Κ. ανοίγει το δρόμο στο ποδήλατο
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας μιλάει για πρώτη φορά τόσο καθαρά για ποδήλατο. Αντιμετωπίζει το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης και ουσιαστικά θέτει το πλαίσιο στο οποίο μπορεί πλέον να βασιστεί η πολιτεία και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις.

Ας δούμε όμως τις αλλαγές με μεγαλύτερη λεπτομέρεια, όπως αυτές παρουσιάζονται στο νομοσχέδιο του νέου Κ.Ο.Κ.

Έξι είναι οι βασικοί άξονες που δημιουργούν πλέον ουσιαστικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του ποδηλάτου στη χώρα μας:

Η αναγνώριση της δημιουργίας χώρων στάθμευσης ποδηλάτων, με την πινακίδα Π31δ.
Η αναγνώριση της “μαγικής” πινακίδας Ρ66α: “Οδός μικτής χρήσης από ποδήλατα και οχήματα”.
Η αναγνώριση του λεωφορειοδρόμου ως “Αποκλειστικής λωρίδας για διέλευση λεωφορείων, τρόλεϊ και ποδηλάτων”, με την πινακίδα Ρ67α.
Η δημιουργία ειδικών χώρων για τη στάση των ποδηλάτων μπροστά από τα υπόλοιπα οχήματα στα φανάρια (Bike Box) με το Άρθρο 24, παρ. 4ε
Φωτεινή σηματοδότηση για ποδηλάτες
Η πρόβλεψη αυστηρών προστίμων για παραβατική και αντικοινωνική συμπεριφορά – που θίγει σε μεγάλο βαθμό ποδηλάτες και πεζούς.

1. Θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων
Έχουμε μάθει να γκρινιάζουμε στον δήμαρχο, τον περιφερειάρχη, τον πολιτικό – όλους τέλος πάντων – για μια σειρά από λόγους χωρίς να σκεφτόμαστε ότι δεν φταίνε ακριβώς εκείνοι για το τι συμβαίνει. Για παράδειγμα, πώς να επιτρέψει η δημοτική υπηρεσία τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης ποδηλάτου όταν ο ΚΟΚ δεν αναγνωρίζει το δικαίωμα των ποδηλάτων να σταθμεύουν στο οδόστρωμα; Ποιος δημόσιος υπάλληλος θα βάλει την υπογραφή του σε κάτι που δεν έχει νομική υπόσταση; Και όλοι ξέρουμε πόσο δύσκολο είναι να αλλάξει ο ΚΟΚ…
Με την απλή πλέον αναγνώριση της πινακίδας Ρ67α, μπορούν πλέον να δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης ποδηλάτων – νόμιμα!

2. Δρόμοι για ποδήλατα
Η έννοια των “δρόμων ποδηλάτου” είναι σχετικά καινούργια σε όλη την Ευρώπη αλλά αντανακλά την ανάγκη της πολιτείας να αναγνωρίσει την ανάγκη των ποδηλατών για ασφάλεια στους δρόμους, χωρίς πάντα να μπορεί να δημιουργήσει ποδηλατοδρόμους.
Με την πινακίδα Ρ66α – είναι η αγαπημένη μου – μπορεί πια ένας δρόμος να χαρακτηριστεί δρόμος μικτής κυκλοφορίας ποδηλάτων και άλλων οχημάτων κάτι που σημαίνει πως το ποδήλατο έχει το δικαίωμα να κινείται μπροστά από το αυτοκίνητο χωρίς να… αγχώνεται μήπως το καθυστερεί και το αυτοκίνητο δεν έχει κανένα δικαίωμα να παρενοχλήσει το ποδήλατο για να κάνει στην άκρη.
Αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, εκτός από πρακτική έχει και ηθική σημασία, καθώς η πολιτεία αναγνωρίζει πως οι δρόμοι είναι για όλους τους χρήστες και τους προστατεύει όλους ώστε να κινούνται με ασφάλεια.
Παράλληλα, οι χρήστες ποδηλάτου μπορούν να κινηθούν με μεγαλύτερη άνεση σε δρόμους, χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου, που δεν είναι αμιγώς ποδηλατόδρομοι.

3. Το άβατο των λεωφορειολωρίδων
Ένα ποδήλατο κινείται πάντα δεξιά. Όμως δεξιά, είναι η λεωφορειολωρίδα. Είναι εντελώς παράλογο να απαιτείς από ένα ποδήλατο να κινείται δίπλα στη λεωφορειολωρίδα, εκτεθειμένο σε όλα τα οχήματα.
Επιπλέον, ο νομοθέτης αναγνωρίζει τη δυνατότητα στο ποδήλατο να κινείται και στις λεωφορειολωρίδες που βρίσκονται σε αντίθετη φορά κίνησης της κυκλοφορίας – κάτι που δεν αναγνωρίζει στις μοτοσικλέτες! Και πολύ δικαιολογημένα γιατί ένα ποδήλατο κινείται με χαμηλή ταχύτητα και δεν κάνει προσπεράσεις ενώ μια μοτοσικλέτα θα είναι πολύ εύκολο να βρεθεί απλώς στο αντίθετο ρεύμα.

4. Bike Boxes – Επιφάνεια αναμονής ποδηλάτων
Καθορίζεται επιφάνεια αναμονής των ποδηλάτων, η οποία καταλήγει σε λωρίδα ποδηλάτου. Η επιφάνεια αναμονής διαμορφώνεται σε σηματοδοτούμενες διασταυρώσεις, μπροστά από τη γραμμή υποχρεωτικής διακοπής πορείας των οχημάτων, τροφοδοτείται από λωρίδα ποδηλάτων, είναι χρωματισμένη στο ίδιο χρώμα με αυτή και σημαίνεται με το σύμβολο του ποδηλάτου!

5. Φωτεινή σηματοδότηση για ποδηλάτες
Προβλέπεται πλέον η ύπαρξη σηματοδότη – κόκκινου, κίτρινου και πράσινου – με το σχήμα του ποδηλάτου, που λειτουργούν παράλληλα και συμπληρωματικά με τους υπόλοιπους σηματοδότες και καθορίζουν τον τρόπο κίνησης των ποδηλάτων! 

6. Αυστηρά πρόστιμα για παραβατική συμπεριφορά
Οι παραβάσεις του ΚΟΚ διαχωρίζονται ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητάς τους και οι παραβάτες καλούνται να πληρώσουν αυστηρά πρόστιμα. Επίσης περιγράφονται και νέες παραβάσεις που χαρακτηρίζονται ως “αντικοινωνική συμπεριφορά” και, όπως συνήθως, οι παραβάσεις αυτές αφορούν τους πιο ευαίσθητους χρήστες των δρόμων, δηλαδή τους πεζούς και τα ποδήλατα.
Πέρα των παραπάνω, δημιουργούνται πινακίδες ενημέρωσης για τις “αποκλειστικές λωρίδες διέλευσης λεωφορείων, τρόλεϊ και ποδηλάτων (Ρ67α), για παράλληλες διαβάσεις πεζών και ποδηλάτων (Π21β), για διάβαση ποδηλάτων (Π21α), προειδοποιητική διασταύρωσης με αποκλειστική λωρίδα ΜΜΜ και ποδηλάτων (Π95α), λωρίδα ποδηλάτων μη αποκλειστικής χρήσης (Π122α).
Όλα τα παραπάνω θέτουν το πλαίσιο για την ανάπτυξη της χρήσης του ποδηλάτου στις ελληνικές πόλεις και τη δημιουργία περισσότερων υποδομών για αυτά. Λύνουν πρακτικά τα χέρια στις υπηρεσίες ενώ θέτουν και τους ποδηλάτες προ των ευθυνών τους καθώς πρέπει να είναι περισσότερο υπεύθυνοι ως χρήστες του οδοστρώματος.

Σύμφωνα με το Άρθρο 27 μάλιστα, καθορίζονται οι κατηγορίες παραβάσεων που αφορούν τη ρύθμιση κυκλοφορίας ποδηλάτων, καθώς και οι επιβαλλόμενες διοικητικές κυρώσεις στους παραβάτες ποδηλάτες. Το εύρος των διοικητικών προστίμων, ανάλογα με την κατηγορία επικινδυνότητας της παράβασης μπορεί να καθοριστεί έως το ποσό των 600 ευρώ.
Περιμένουμε με αγωνία και μεγάλη αισιοδοξία τα επόμενα βήματα που, όπως όλα δείχνουν, θα οδηγήσουν στην επόμενη μέρα για το ποδήλατο στη χώρα μας.

Πότε θα γεμίσουν οι πόλεις ποδήατα;
Δηλαδή θα αλλάξουν όλα μόλις ψηφιστούν τα συγκεκριμένα άρθρα; Προφανώς όχι. Χωρίς όμως τα συγκεκριμένα άρθρα, δεν θα μπορούσε ποτέ τίποτα να αλλάξει. Ενώ τώρα, υπάρχουν τουλάχιστον οι προϋποθέσεις για να ξεφύγουμε από τα ευχολόγια και να πάμε στις αλλαγές. Το πόσο γρήγορα θα αρχίσουμε να βλέπουμε τον αριθμό των ποδηλάτων να αυξάνει στις ελληνικές πόλεις, είναι υπόθεση όλων μας!